CILSA (ZAL Port de Barcelona): Inici d'una nova etapa

25/02/2016

CILSA (ZAL Port de Barcelona): inici d'una nova etapaEL 2015 HA SUPOSAT UN PUNT D'INFLEXIÓ EN LA HISTÒRIA DE CILSA: ACONSEGUEIX ELS MILLORS RESULTATS DE LA HISTÒRIA, ENTRADA DE MERLIN EN L'ACCIONARIAT, REFINANÇAMENT DEL DEUTE CORPORATIU, ARRENDAMENT DELS SÒLS DISPONIBLES EN LA BZ DEL CONSORCI DE LA ZONA FRANCA I CONSTRUCCIÓ DE 50.000 M² NOUS.

CILSA, societat participada pel Port de BarcelonaMERLIN Properties i SEPES; presidida per Sixte Cambra i dirigida per Alfonso Martínez, ha tancat 2015 amb una xifra de negoci de 41,8 M€ i un increment del EBITDA del 17,1% aconseguint els 21,5 M€.

El 2015 ha suposat un punt d'inflexió per CILSA gràcies al treball realitzat durant els últims tres anys per guanyar en eficiència i flexibilitat comercial, permetent-li estar preparada per a una nova etapa d'expansió i ser capaç d'escometre nous reptes que li atorguin un creixement sòlid i fiable en el curt i mig termini.

CILSA ha finalitzat el 2015 amb els millors resultats econòmics de la seva història; ha registrat uns ingressos totals de 41,8 milions d'euros, ha incrementat el seu EBITDA en un 17,1% aconseguint els 21,5 milions d'euros i el seu Resultat Net en un 51,4% arribant als 5,9 milions d'euros, consolidant-la per tant com partner d'infraestructures logístiques per als seus clients.

Aquestes xifres rellevants s'han aconseguit gràcies a una ocupació mitjana de naus logístiques durant tot l'any del 96% i una ocupació del 97% a final d'any, a més de la contractació de 131.000 m², dels quals 30.000 m² són nous contractes i 101.000 m² contractes renovats.

A l'octubre del passat any a més, es va produir la sortida de Saba Parcs Logístics del capital de la companyia i la seva substitució per MERLIN Properties -primera SOCIMI del país i empresa cotitzada en l'Ibex 35-, la qual cosa suposa una clara confiança en la companyia del capital privat a llarg termini, que permet apostar clarament per un nou procés d'expansió i creixement.

Per abordar aquesta nova etapa, CILSA va tancar al desembre un acord amb el BEI per refinançar 76 M€ del passiu de la companyia, allargant els terminis de venciment fins al 2029 i reduint substancialment el servei al deute per als propers 5 anys, la qual cosa permet destinar els recursos que genera l'empresa al seu creixement. Tot això situa el deute financer net de CILSA en 107,1 M€ al final del període amb un backlog (ingressos contractes signats) superior als 243 M€, demostrant d'aquesta manera la solidesa financera de la companyia i la confiança dels clients en la ZAL, com a emplaçament logístic estratègic.

Gestió de 27 hectàrees noves de sòl logístic

Després de l'arrendament de la parcel·la de la BZ2 per part del CZF durant el mes d'octubre a través de concurs públic, CILSA ha aconseguit un nou acord amb el CZF per ocupar en règim d'arrendament i gestionar durant 75 anys (50+25), 162.822 m² de sòl net de la BZ1, que li permet en el seu conjunt, gestionar 27 hectàrees noves de sòl net amb una capacitat per construir uns 170.000 m² de noves naus logístiques, i que juntament amb la capacitat que ja disposava en la ZAL Prat, li permetria la construcció de més de 350.000 m² de nova superfície logística convertint-la en el partner d'infraestructures logístiques de referència en la primera corona de Barcelona, sense oblidar l'increment que implicaria en el tràfic marítim tant d'importació com d'exportació pel Port de Barcelona, un dels principals motors de l'economia catalana.

Tot això li permet a CILSA que vagi a invertir uns 30 M€ per a nous desenvolupaments, construint com a mínim uns 50.000 m² nous que entraran en explotació a principis de 2017 i que preveu tenir comercialitzats en breu amb clients de reconegut prestigi mundial, reforçant a la ZAL del Port de Barcelona com el seu hub logístic de referència pel Sud d'Europa.

Sobre CILSA- ZAL DEL PORT DE BARCELONA

CILSA (Centre Intermodal de Logística, S.A.) és la societat mercantil que gestiona la concessió portuària de la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del Port de Barcelona. CILSA està participada per l'Autoritat Portuària de Barcelona amb un 63%, per MERLIN Properties amb un 32% i per l'Entitat Pública Empresarial de Sòl (SEPES) amb un 5%.

A dia d'avui, CILSA gestiona 212 hectàrees situades en els municipis de Barcelona (69 ha), del Prat del Llobregat (143 ha) més 27 noves hectàrees situades en el CZFB, i ha construït directament en la ZAL un total de 403.280 m² de naus logístiques que ofereix en règim de lloguer incloent un edifici d'oficines d'11.254 m² conegut com Service Center. Així mateix, CILSA ha atorgat un dret de superfície a clients que han construït uns 232.000 m² de naus, configurant un parc logístic de 635.000 m², pioner a Espanya en aquest tipus de desenvolupaments.

La ZAL, amb aquesta nova superfície arrendada al CZF, disposa de 565.000 m² de sòl net en total sobre els quals poder construir més de 350.000 m² de noves naus logístiques, que permet oferir flexibilitat als seus clients donant resposta a qualsevol tipus de necessitat logística, convertint-se en un partner de negoci amb el qual acompanyar el seu creixement a mitjà i llarg termini en un emplaçament idoni, aconseguint gairebé l'1.000.000 m² d'infraestructures logístiques de primer nivell quan estigui completament desenvolupada.

La ZAL està situada dins del propi Port de Barcelona (amb dos accessos directes al mateix) i contigua a l'Aeroport Internacional del Prat, amb excel·lents connexions amb les infraestructures viàries metropolitanes, així com als principals eixos de llarg recorregut. La seva capacitat intermodal i els seus diferents serveis de valor afegit no només afavoreixen una major eficiència empresarial dels clients instal·lats als seus espais, sinó que atorguen també un major grau de qualitat de vida a les persones que treballen en ells.

La nova ampliació de la ZAL que suposa el nou sòl en règim d'arrendament que gestionarà CILSA situat en el CZFB, està al costat del Port de Barcelona al Carrer A, cantonades amb el Carrer 2 i Calli 3 (i a 1,5 km de distància de Can Tunis, principal estació ferroviària de mercaderies) i molt bé connectada amb les rondes de Barcelona i les autopistes. Disposa de transport públic mitjançant una extensa xarxa d'autobusos, la nova línia de metro L9 i la futura L10 que entrarà aviat en explotació.

Tot això al costat de la seva dimensió, oferta logística i flexibilitat, la converteixen en la plataforma logística de referència del sector.

Prova d'això és que en la ZAL treballen directament més de 6.000 persones en les més de 130 empreses instal·lades, tant nacionals com a internacionals de reconegut prestigi com Decathlon, Carrefour, Alfil/Grup DAMM, Indukern, Kühne + Nagel, Naeko Logístics, Rhenus, Transnatur, World Duty Free Group, CMA-CGM, etc.

La prioritat social

Les prioritats socials de la ZAL denoten que està orientada al desenvolupament de serveis per a la conciliació laboral, personal i familiar. I l'elevat nombre d'empreses instal·lades avalen aquest compromís. Un espai per a les persones, on més de 6.000 treballadors directes comparteixen el seu dia a dia, i on s'ofereixen serveis com la guarderia, que ha suposat un 23% menys d'absentisme laboral. Un èxit per a les empreses i per a les famílies.

CILSA treballa en diversos projectes socials i és patró i soci fundador de la Fundació Cares, amb l'objectiu de recolzar la inserció laboral de persones amb discapacitats i amb dificultats a través de la externalització de processos logístics i productius.

A través de la Fundació Logística Justa col·labora per un comerç just perquè el benefici empresarial es reparteixi d'una forma més equitativa entre el tercer i el primer món i l'ajuda humanitària. D'altra banda, amb la Fundació EMI - Manresa es forma íntegrament al personal que ocupa o pot ocupar llocs de treball de responsabilitat específica en les empreses, tant els treballadors en actiu com les persones en situació d'atur.

I a través de la Fundació Banc dels Aliments ofereix espai gratuït per a la recollida i distribució d'aliments dirigits als col·lectius més necessitats de la nostra ciutat durant la famosa campanya “Gran Recapte d’Aliments” en el Nadal i també durant tot l'any amb l'ajuda solidària que rep la fundació des de la Comunitat Europea.

CILSA, ha liderat el desenvolupament, promoció i comercialització d'aquesta zona des de la seva fundació en 1992 i ha estat pionera en acció social i mediambiental. És un referent en les bones pràctiques molt abans que es regulessin aquestes i de forma voluntària ha implantat el sistema de gestió mediambiental ISO14001 amb la finalitat de comprometre's en un creixement respectuós i eficient.